Myymälätila 2020 -tehtävät
1.Peruskäsitteet
Käsitekartta
Markkinointi
Markkinoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, mitkä edistävät tuotteen/palvelun myyntiä. Pyritään suunnittelemaan, miten tuoda tuote/palvelu asiakkaille houkuttelevaksi ja saatavaksi. Tähän liittyy myös tuotteesta/palvelusta kertominen asiakkaille ja oikeanlainen hintaviestintä. Kaikki yrityksen toimet ovat osa markkinointia.
Myynti
Myynti on yrityksen keino tarjota tuotteita/palveluja asiakkailleen kasvotusten, puhelimitse tai sähköisessä vuorovaikutuksessa.
Markkinointimix
Markkinointimixillä tarkoitetaan markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuutta. Tähän kuuluu neljä eri kategoriaa,
-Tuote ja palvelu
-Hinta
-Markkinointiviestintä
-Myyntipaikka ja saatavuus
Markkinointisuunnitelma
Yrityksen laatima suunnitelma, miten yritys aikoo toteuttaa makkinointistrategian ja saavuttaa asetut tavoitteet. Vuosikello on hyvä pohja tehdä vuoden suunnitelmat valmiiksi.
Liikeidea
Liikeidea on yrityksen perustamisen ensimmäinen asia, tämän pohjalta pystytään tekemään liiketoimintasuunnitelma. Liikeidea vastaa kysymyksiin mitä, kenelle ja miten?
Kohderyhmä
Kohderyhmä eli käyttäjäryhmä. Onko palvelu/tuote tarkoitettu esim. lapsille, nuorille, aikuisille vai vanhuksille.
Visuaalinen markkinointi
Perustuu yrityksen liikeideaan, markkinointisuunnitelmaan ja tavoiteltuun mielikuvaan, eli imagoon.
Esillepanojen avulla myynnin edistämistä.
2.Maslowin tarvehierarkkia
Abraham Maslow on ihmispsykologian perustaja ja sen keskeinen hahmo. Hän loi tarvehierarkian, joka perustuu niiden tarpeiden olemassaoloon, jotka vaikuttavat jokaiseen yksilöön.
Hänen mukaansa ihmisen tarpeiden hierarkinen järjestys on
1. Fysiologiset tarpeet
2. Turvallisuuden tarpeet
3. Sosiaaliset tarpeet
4. Tunnustuksen tarve
5. Itsekehittämisen tarpeet
Vain kun olemme saavuttaneet tasot 1-4 voimme saavuttaa tason 5, eli miettiä mitä itse haluamme tehdä.
Tehdä hyvää
Olla luova
Hyväksyä tosiasiat
Ottaa haasteet vastaan
Rentoutua
Tehdä mitä itse haluaa ja ylittää itsensä
3. AIDA
Tämä tarkoittaa markkinointiviestintää, eli AIDA tulee sanoista
Attention = herättää huomiota
Interest = herättää kiinnostusta
Desire = lisätä ostohalua
Action = saada asiakas toimimaan
Kommentit
Lähetä kommentti