Tehtävät



 AIDA

A: Attentio: Huomio

I: Interest: Mielenkiinto

D: Desire: Ostohalu

A: Action: Toiminta

Ensimmäisenä herätetään asiakkaan huomio ja pyritään saamaan asiakas kiinnostumaan tuotteesta. Tämän jälkeen mielenkiinto yritetään saada muuttumaan ostohaluksi ja lopuksi pyritään saada tuote myytyä asiakkaalle. 

Cubuksella panostetaan sisäänkäynnin esillepanoon ja graafiseen materiaaliin, jotta saadaan asiakkaan huomio kiinnittymään liikkeeseen. A-alueella laitetaan esille naisten uutuuksia ja tämän alueen esillepanoa vaihdetaan usein, näin liike herättää huomion ja kiinnostusta uusissa ja vanhoissa asiakkaissa. Oikealla esillepanolla ja valaistuksella saadaan vaatteet kiinnostaviksi. 

Cubuksella asiakaspalvelu on tärkein asia, asiakasta tervehditään iloisesti ja autetaan aina tarvittaessa. Myyjät auttaa oikeiden kokojen etsimisessä ja auttaa sovareilla tuoden mm. toisen koon, tuotteen, värin  ja kysyy miltä vaate tuntuu/näyttää. Tällä tavalla mielenkiinto pyritään muuttamaan ostohaluksi. 

Hyvällä asiakaspalvelulla pyritään tekemään asiakkaalle positiivinen kuva myymälästä ja saamaan asiakas palaamaan vielä uudestaan myymälään. 


Esillepanoalueet 


Cubuksella esillepanoalueita on,

-Naisten puoli: Urheilu, trendi, pyjamat, kampanja, ale ja basic tuotteet

-Naisten Alusvaatteet 

-Lasten alusvaatteet ja pyjamat

-Lasten unisex

-Pikku tytöt (92-128)

-Isot tytöt (134-170)

-Pikku pojat (92-128)

-Isot pojat (134-170)


Naisten puolella A-alueella heti sisäänkäynnillä on naisten trendi esillä, mm. uutuudet. Trendit sijoitetaan värien mukaan sopivaan paikkaan seinille. Kampanja tuotteet podiumille tai siihen viereen rekkiin. Urheilu ja yöasuilla on omat alueet ja näitä ei sekoiteta muihin tuotteisiin. Ale on omalla alueellaan ja merkitty selvästi asiakkaalle näkyväksi. Naisten basic tuotteet löytyy rekeistä, pöydistä ja seinistä. Farkuille on pöydät, mutta farkkuja voidaan sijoittaa myös trendeihin. 

Kaikki tuotteet hälytetään ja henkaroidaan. Paitoihin naisten henkari, takkeihin ja paksuihin neuleisiin takkihenkari. Hintalaput laitetaan esille eteen roikkumaan henkarin alta. Housuhenkari laitetaan kaikkiin housuihin xs/xxs koon mukaan, jotta rivissä henkari on samassa kohdassa kaikissa housuissa. Esillelaitossa uutuudet laitetaan mielellään etunäyttöön, jotta tuote on esillä asiakkaaseen päin. Vaatteet laitetaan esille aina kokojärjestyksessä, pienin edessä ja isoin takana. Ale seinissä käytetään värijärjestystä vaaleasta tummimpaan. 

Naisten alusvaatteet löytyvät liikkeen keskiosasta. Jokaiselle mallille ja värille on oma paikkansa. Rintaliivit sijoitetaan ylös ja alimpaan riviin alushousut. Värijärjestys vaaleammasta tummimpaan, joko viistosti tai vakaan, riippuen tuotteiden määrästä. Alusvaatteet hälytetään pienillä hälyttimillä ja rintaliivien olkaimet laitetaan uusiksi henkariin paremmin, esille laitetaan kokojärjestyksessä. Saman mallin alusvaatteet laitetaan samaan seinään, kondooliin tai pöytään. Alusvaatteet ovat valmiiksi henkaroituja jo tullessa myymälään. 

Lasten alusvaatteille ja yöasuille löytyy omat seinät, toisessa seinässä tytöt ja toisessa pojat. Näissä isot ja pienet koot ovat yhdessä. Yöasut hälytetään ja henkaroidaan. Pienille koille 92-128 käytetään pienintä henkaria ja 134-170 keskikokoista henkaria. Henkareiden takia nämä tuotteet sijoitetaan omiin piikkeihin seinällä, ettei rivi näytä epätasaiselta. Alusvaattet hälytetään pienillä hälyttimillä ja laitetaan esille kokojärjestyksessä. 

Lasten unisex mallisto on tarkoitettu kaikille lapsille sukupuolesta riippumatta, nämä tuotteet ovat omalla esillepanoalueella erikseen muista lastenvaatteista. Unisex malliston alue on jaettu kahtia pienille ja isoille lapsille, koot 92-128 ja 134-170. 

Pienten lastenvaatteet henkaroidaan aina pienimpään henkariin ja lasten housuhenkari laitetaan pienimpään asentoon. Kaikissa tuotteissa hintalappu laitetaan aina eteen roikkumaan. Isompien lastenvaatteet keskikokoiseen henkariin ja housuhenkari isoimpaan kokoon mitä saa. 


Kaikkien esillepanoalueiden yhteisiä ohjeistuksia ovat, 

-Kokojärjestys

-Värien mukaan sijoittamista

-Hintalaput esillä

-Podiumille kampanjatuotteet esille

-Graafisen materiaalin käyttö seinissä, podiumilla ja pöydillä

-Uutuudet etunäyttöön

-Käyttää erilaisia tapoja laittaa tuote esille mm. viikkaus, henkarissa, mallinuken päällä

-Ns. löysät vaatteet henkaroidaan ja paksut mm. neuleet ja colleget viikataan. 

-Ei samoja värejä vierekkäin

-Käyttää esillelaitossa erilaisia kalusteita 

-Lisämyyntiä mm. kampanjan yhteyteen kulhoon sukkia. 


Esillepanoalueen muutos

Ennen:


Jälkeen:


Ennen:

Jälkeen:


Muutoksessa pitää ottaa huomioon kun alkuperäistä seinää/pöytää ruvetaan muuttamaan mihin edelliset tuotteet laitetaan esille, jos eivät jää samaan seinään/pöytään. Jos esille tulee vain uutuuksia pitää tuotteiden olla valmiina, jotta esillelaitto saadaan tehtyä nopeasti valmiiksi. Pitää selvittää mitä graafista materiaali tulee ja jättää sille tilaa. Jos tehdään esim. kampanjaa löytyy siihen kuuluvat tuotteet jo kampanjat-nipusta, jotta osaa laittaa ne valmiiksi. Pitää huomioda myös ajankäyttö, että kerkeää esillepanoalueen tekemään valmiiksi ennen päivän päättymistä. Esillepanoa tehdessä pitää huomioida, että tuotteet ovat helposti asiakkaiden saatavilla. 


Myymälävisualistin työnkuva


Cubuksella työskentelee myyjä-visualisti, eli visualisti joka tekee myyjän töitä niin kuin muutkin myyjät. Ensisijaisesti työskentelee siis myyjänä. Myyjän töiden lisäksi visualistille kuuluu kampanjoiden rakentaminen ja niiden ohjeistukset. Julisteiden vaihtaminen ja markkinointi somessa. Visuaalista työtä on myös tuotteiden täyttämistä. Visualistin tehtävänä on edistää tuotteiden myyntiä, joten visualistin pitää olla myös tietoinen katteesta ja jos katetta pitää nostaa tuodaan esille isompi katteista tuotetta. 

Myymäläpäälliköllä on vastuu visuaalisista tehtävistä ja myös tulosvastuu. Tämän takia visualistin ja myymäläpäällikön yhteistyö on todella tärkeää. 

Korona on muuttanut Cubuksella paljon toimintatapoja ja heille onkin tullut uusi normaali käytäntö. Ennen visualisti pystyi ennakoimaan ja antamaan tehtäviä myyjille. Myyjät mm. purkivat kuorman ja ottivat kuormasta visualistille mallikappaleet uutuuksista ja visualisti kertoi myyjille mitenkä hälytin ja henkarointi tehdään ja mihin tuotteet sijoitetaan. Nykyään ohjeistukset ovat niin selkeät ja tarkat että myös myyjä pystyisi kampanjan rakentamaan. Tällä hetkellä visualistin töitä tekee lähes kaikki, kuka sen kerkiää tekemään. 


Layout


Free Flow Layout

Asiakkaalla on tilaa liikkua vapaasti, eikä reittiä ole erikseen määritelty. Korkeat kalusteet on sijoitettu myymälän seinille ja matalat keskelle, tämä asettelu takaa myymälän kokonaisvaltaisen tarkastelun.



Grid Layout

Tätä pohjaratkaisua käytetään yleensä marketeissa mm. Prisma ja K-Citymarket. Pitkät hyllyt on sijoiteltu niin että ne tekevät tasaiset käytävät. Tämä pakottaaa asiakkaan kiertämään.


Loop Layout

Tässä pohjassa on tehty ns. silmukka sijoittelu. Asiakas aloittaa sisäänkäynniltä ja kiertää koko myymälän tullen takaisin sisäänkäynnille. 


 

Cubuksella on käytössä Free Flow Layout, korkeat kalusteet ovat seinillä ja matalat ripoteltu liikkeen keskelle. Sisäänkäynniltä pystyy jo silmäilemään liikettä laajalti. 


Esillepanoalueen muutos


Kuormasta tuli pienille tytöille uutuksia Frozen teemalla. Myymäläpäällikön kanssa sovittiin että tehdään niille oma seinä, jotta tulevat kivasti esille. 

Aluksi siis tein kuorman purun, kuormasta erottelin kaikki tyttöjen uutuudet erikseen jotta näin mitä tulee seinälle. Tämän jälkeen hälytin ja henkaroin tuotteet. 



Ennen:



Tämän jälkeen tyhjensin seinän ja katsoin tuotteita muista seinistä, mitkä sopisivat Frozen seinään. Otin kaikista tuotteista jotka tulevat seinään mallikappaleet, joiden avulla pystyin suunnittelemaan seinän esillepanoa. 



Tässä mallikappaleet sijoitettuna paikoillaan, myös esillelaittovälineitä on muutettu vaatteille ja esillelaitolle sopiviksi.

Kun mallikappaleet on paikoillaan tehdä täytöt kokojärjestykseen ja näin seinä on valmis. 




Kellotin työskentelyni ja aikaa kului noin tunti ja tämän tunnin aikana siirsin tästä seinästä tuotteet muihin seiniin, loppujen tuotteiden hälytys ja henkarointi ja esillepanon suunnittelu ja teko. 


Työhyvinvointi

Cubuksella kassapöydät ovat ergonomisesti sopivalla korkeudella. Apupöydät ovat käytössä viikkausten ym. työskentelyn aikana, tällöin työasento pysyy hyvänä. Kunnollisiin työkenkiin kannattaa panostaa seisomatyön takia. 

Työpisteet pidetään siistinä ja korjataan heti jäljet pois tauolle tai kotiin lähtiessä. Esillelaitto välineitä ei jätetä lojumaan myymälään asiakkaan ja myyjän turvallisuuden takia. 

Cubuksella pidetään huolta myyjien viihtyvyydestä ja hyvästä ilmapiiristä. Omalla motivaatiolla ja kiinnostuksella työtä kohtaan on iso vaikutus muiden myyjien viihtyvyyteen. 


Ympäristövaikutukset ja kierrätys

Cubuksella kierrätetään pahvit pahvinkeräykseen ja kuormalavat viedään niille kuuluville paikoille. Muovit ja muut roskat menevät energiajätteeseen. 

Cubuksella muovipussi maksaa 0,20e. Maksullisella muovipussilla pyritään vähentämään muovin käyttöä ja lisätä ihmisten ympäristötietoisuutta. Cubus lahjoittaa muovipussin hinnan John Nurmisen Säätiön Puhdas Itämeri -hankkeeseen. 

Cubuksella on paljon joutsenmerkittyjä tuotteita, nämä tuotteet ovat valmistettu ympäristiö ajatellen ja saaden ympäristöjalanjälkeä vähenemään. Puuvilla on luonnonmukaisesti viljeltyä ja polyesteri on kierrätettyä. Cubuksella kaikki tuotteet on valmistettu eettisesti. 

Cubuksella reklamaatiot menevät pelastusarmeijalle ja myös asiakkaat voivat tuoda omia vaatteitaan Cubukselle, jotka lähetetään eteenpäin kierrätykseen. 

Kommentit

Suositut tekstit